sad_pvnDMEs57q

آیا مایلید جدیدترین تخفیف ها و محصولات ، پیش از همه ، برای شما ارسال شود؟

0

چای را با چه بخوریم؟


مدیر مدیر /
26 اسفند 1400

تنقلات همراه یک استکان چای چه خصوصیاتی دارد

با مزه کردن مقداری از چای در ذهن درصد بالایی از ما یک حبه قند شکل می‌گیرد، البته بسیاری این عصاره یا دم نوش پرطرفدار را با سایر تنقلات همراه چای مثل خرما، شکر، توت، حتی شاید عسل هم تست کرده باشند. اما بیشتر مردم در ایران اولین گزینه قند است.

  • قند

قند در کشور ما دارای تاریخی پر فراز و نشیب بوده، از اواخر سالهای 1200 هجری شمسی مزارع چغندرقند در کشور بصورت صنعتی کشت شد و قرار بر این شد کارخانه‌ای از طرف کشور بلژیک ساخته شود که باز پای استعمار پیش آمد و زیاده خواهی‌ها، که با آگاهی به اینکه خاک کارخانه فروشی نیست و سهام آن یک قیمت نجومی نمی‌تواند باشد، سالها بعد در اواین 1300 هجری شمسی در اطراف تهران ساخته شد و این صنعت شکل گرفت. 

در قهوه خانه ها در کنار یک استکان چای، قند گذاشته میشد و به نام چای قندپهلو در دوره قاجار مشهور بود. قهوه چی چای می‌‌آورد و در کنارش 2 عدد قند می‌گذاشت، البته زیاده روی در قند شاید مشکل ساز بوده باشد بهترین جواب به سوال چای را با چه بخوریم؟ قند به تعداد کم میتواند باشد. 

 

چای را با چه بنوشیم؟

  • کشمش 

یکی از تنقلات همراه چای که از انگور تهیه میشود کشمش است، که در کنار چای ایرانی طرفداران خاص خود را دارد. کشمش یا انگور خشک شده یک ماده در تنظیم قند خون است که افراد دارای قند خون بالا که نمی‌توانند قند مصرف کنند جایگزینی مناسب پیدا کرده‌اند. انواع کشمش با کیفیت‌های مختلف گشمش زرد، سبز قلمی، آفتابی، مویز، که دارای خواص فراوان می‌باشند. 

چای خرما

  • خرما 

یکی از میوه‌های استوایی بخصوص در آسیای جنوب غربی است که دارای تاریخچه باستانی میباشد. خرما دارای ویتامینها و مواد مغزی بسیاری هست که همه جزو مکمل‌های اصلی مردم به حساب می‌آمده. کشور ما جز سومین تولید کننده این میوه بسیار مغزی و پر خاصیت در جهان شناخته می‌شود، که ارقام مختلفی دارد از انواع خرما میتوان به خرمای مضافتی، خرما شاهانی، خرمای زاهدی و بسیاری دیگر میباشد. 

از انجا که خرما یک محصول فراوان در کشور ما بوده و با خاصیت تنظیم کنندگی قند خون و دارای ویتامینهای بسیار فراوان جای خود را در کنار رقیب اروپایی خود باز کرد. وقتی که خرما در ظروف خاص خود در کنار قند دان دیده شد شاید هم نمیتوان زمان و مکان اولین تنقلات در کنار چای را از بین قند و خرما در کشور ما تشخیص داد، ولی هیچ وقت تاثیر آن را در سلامتی و ایجاد انرژی بیشتر نمی‌توان کتمان کرد. 

چای و توت

  • توت خشک 

توت میوه‌ای خوشمزه است که انواع بسیاری دارد این تنقلات در کنار استکان چای یکی از اصلی‌ترین تنقلات همراه چای بوده  که ارزش غذایی آن بسیار دارد، که از بارزترین آنها به میزان بالای ویتامین ث و آهن در آن اشاره کرد. یک نکته خیلی مهم در مصرف آن ایجاد بیماری قند خون بعد از مصرف بیش از حد آن با چای است، پس بهترین جواب به سوال چای را با چه بخوریم؟ باید گفت توت خشک اما به تعداد کم. 

چای و نبات

  • نبات 

این تنقلات همراه چای است که از نیشکر تهیه میشود انواع مختلفی در طعم و مزه ندارد البته  زعفرانی آن در کشور ما بسیار پر طرفدار است. نبات یا نسل قدیم آب نباتهای امروزی در کشور ما تاریخچه بسیاری دارد و مشهورترین آن نبات یزدی است. چای نبات، یک اصطلاح رایج بوده که در کنار چای قندپهلو در قهوه‌خانه‌ها چه در قدیم و حتی همین الان هم سرو می‌شود.

چای و شکر

  • شکر

نیشکر گیاهی بومی آمریکای جنوبی است که در سرتاسر جهان پخش شده، برای اولین بار در چین و کشورهای اسلامی در شیرینی ها در قرن 9 میلادی بکارمیرفت و همچنان تا قرن 18 یکی از تنقلات چای بسیار لوکس در اروپا بود. در کشور ما هم نشانه هایی از آن در کنار اِستکان چای با یک قاشق چای‌خوری دیده می‌شود. 

در پایان میتوان به تنقلات زیادی اشاره کرد که همچنان زینت بخش استکانهای چای ایرانی است، و در کشور ما در محله‌ها و مناطق مختلف جایگاه خاصی دارد و بطور بومی استفاده می‌شود اما چای با هر ماده مغزی از نیشکر گرفته تا مویز و قند و نبات خوشمزه و خوش طعم است.

برای ارسال نظر باید عضو شوید