sad_pvnDMEs57q

آیا مایلید جدیدترین تخفیف ها و محصولات ، پیش از همه ، برای شما ارسال شود؟

0

چای جادوگر تغییر خلق و خوی


مدیر مدیر /
26 اسفند 1400

برگرفته از مقالات سوزان بوگارت درباره تاثیرات روانشناختی با نوشیدن چای

بوته‌های گیاهی به نام کاملیا  سینسیس تشکیل دهنده اصلی چای هستند، قرن‌ها پیش ما به این گیاه فقط به عنوان دارویی طبی نگاه می‌کردیم اینکه ما بتوانیم خستگی را با اِستکان چای کم کنیم بسیار مهم است. در این مقاله ما قصد داریم به این موضوع پی‌ببریم که، چگونه مواد موجود در یک اِستکان چای می‌تواند بر خلق و خو تاثیر بگذارد و اینکه آیا نوشیدن چای  می‌تواند کمکی برای مدیتیشن و تسکین اعصاب و رهایی از تنشهای روزمره به کار رود؟ آیا چای خستگی را در می‌کند؟ 

در جدیدترین مقالات دانشمندان دریافته‌اند که نوشیدن چای هورمن کورتیزول را که باعث ایجاد استرس می‌شود را کاهش می‌دهد همچنین آنها پی‌برده‌اند که نوشیدن نصف استکان (100میلی‌لیتر) چای سبز خطر ابتلا به‌افسردگی و زوال عقل را کاهش میدهد. 

دانشمندان به این موضوع پی برده اند که کاتچین و آنتی اکسیدانها 45% اسیدهای آمینه 3% کافیین 5% از وزن چای سبز را تشکیل می‌دهند، که همین مقدار برای بهبود آرامش و هوشیاری و در کل خلق وخویی بهتر می‌شود. البته نوشیدن آن در طول روز توصیه می‌شود.

اندروشولی روانشناس دانشگاه سوینبرن ملبورن استرالیا میگوید: <<چای آرامش بخش و در عین حال هشدار دهنده است>>

با وجود گزینه‌های درمانی محدود در درمان اضطراب،  افسردگی و زوال مغز پزشکان و کادر درمان با محدودیتهای زیادی مواجه هستند. "استفان بوگارت" روان پزشگ در دانشگاه _بازل_ سوییس میگوید یک سوم افرادی که مبتلا به اضطراب وافسردگی هستند، درمان موثری پیدا نمی‌کنند اما چای می‌تواند به آنها کمک بزرگی کند. 

همانطور که همه ما می‌دانیم چای یکی از رایج‌ترین نوشیدنیهای جهان است و تجارت چای در بیشتر کشورها یکی از پر سودترین آنهاست. سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد پیشبینی کرده تولید چای سبز جهان سالانه 7.5 درصد رشد کند و به 3.6 ملیون تن در سال 2026 برسد با این حجم از تولید و مصرف ما اطلاعات کمی از تاثیر آن بر رفتار انسانها داریم. در اواخر سال جاری محققان کشور کره گزارش داده اند که در یک جمعیت سالم، افرادی که بطور معمول چای مینوشند 21 درصد از افرادی که این نوشیدنی را نمی‌نوشند در طول زندگی خود به افسردگی مبتلا می‌شوند.  

مطالعات نشان میده مصرف طولانی مدت چای خطر ابتلا به زوال مغز را کاهش میدهد بطوری که یک مصرف چای برابری میکند با 2.5 ساعت ورزش در هفته است مطالعات بر روی افرادی که سن 55 سال را داشتند در کشور سنگاپور نشان داد افرادی که حداقل یک استکان چای در هفته مینوشند نسبت به آنهایی که نمینوشند عملکرد بهتری در حافظه و پردازش اطلاعات دارند.

همچنین تحقیقاتی گسترده در مورد اثرات چای و مکمل‌های چای بر خلق و خوی انسان انجام گرفت. در سال 2017 "اندرواستپتو و تیمش در دانشگاه کالج لندن بر این موضوع تحقیق کردند که چه فرقی بین چای و مکمل وجود دارد، آنها چای سیاه را در مقایسه با قرصها و مکملها در مردان آزمایش کردند. سطح بزاق هرمون استرس کورتیزول در زمان 50 دقیقه برای مصرف کنندگان چای سیاه 53% بود ولی در مصرف کنندگان مکمل چای 73% در این تحقیق محققان دریافتند که احساس رضایت در کاهش استرس در مصرف کنندگان چای سیاه بسیار بیشتر است. 

منبع :

Kim, J. & Kim, J. Nutrients 10 , 1201 (2018).1

 

برای ارسال نظر باید عضو شوید