sad_pvnDMEs57q

آیا مایلید جدیدترین تخفیف ها و محصولات ، پیش از همه ، برای شما ارسال شود؟

0

چای لاهیجان


مدیر مدیر /
07 خرداد 1398

باغات لاهیجان و چای لاهیجان

برای صحبت درباره لاهیجان باید به موقعیت جغرافیایی و نوع آب و هوای آن دقت کرد، در دل کوه قرار گرفتن با ارتفاعی 94 متری با داشتن تپه‌های ماهوری شکل تصویری خاص به این شهر داده است.  آب و هوای این شهر مرطوب مدیترانه‌ای بطوری که رطوبت در سال بین 75 تا 100 درصد در نوسان است. شروع بهار در این شهر معمولاً با باران و مه صبحگاهی همراه است. آب و هوایی معتدل، پر بارش و با رطوبت ملایم که هرچه به تابستان نزدیک می‌شوید این رطوبت و بارش بیشتر هم می‌شود. 

معمولاً در این شهر بوته‌های چای روی تپه‌های ماهوری رشد و نمو می‌کند و آب و هوای صبح آن با شبنم  که همراه مه شدید می‌تواند زیر بوته‌ها را هم خیس کند تا ریشه‌ها آب کافی را جذب کنند. کشاورزان در این موقع شروع به سرزدن بیشتر به باغات و هرس علف‌ها با کمک بیل و کلنگ و شخم زنی می‌کنند بطوری که تلاش‌ها بدون استفاده از آفت کشها (د.د.ت)، بدون املاح خطرناک که در کشورهای تولید کننده بزرگ جهان مانند سیلان و هند که امری عادی است،  انجام می‌شود.

 لاهیجان با قدمتی کهن در تولیدات کشاورزی مثل نوغان و تولید پارچه‌های ابریشمی شُهرت داشته،  تا وقتی که در سال 1314 نهال‌های چای توسط فردی دانا و فرهیخته بنام قوام لو قاجار اهل مشهد که بعدها به کاشف السلطنه شناخته شد و از درباریان بود در این شهر بر روی تپه‌های ماهوری آن شکل گرفت.

چای در زمان قاجار به این شهر رسید و کشاورزان آن سری کشت این محصول را شروع کردند. 3000 نهال چای از آسام هند وارد شد تا لاهیجان تبدیل به اولین شهر تولید کننده چای کشور شود. البته بعد از آن سایر شهرهای استان گیلان شروع به نهال کاری کردند. شهر فومن و املش، باغات گسترده در بلندی‌های اطراف شهر رشت لاکان نمونه گسترده‌ای از باغات چای را تا به امروز در خود داراست.

 

شهری یک تناسبی هست بین باغات چای لاهیجان و چای تولیدی لاهیجان البته ما۳۰ هکتار باغ چای داریم که ۶ هکتارش الان در لاهیجان کشت می‌شود. باغات لاهیجان جزو اولین باغات چای هست چای در استان گیلان فقط مربوط به لاهیجان نیست بلکه نقاط دیگر هم بقیه این ۶ هکتار چای رو شامل میشود مثل شهرستان لنگرود در شرق لاهیجان‌  با بیشترین باغات چای تا فومن با کمترین اما با جدیدترین و جوانترین بوته ها.

 

برای ارسال نظر باید عضو شوید