sad_pvnDMEs57q

آیا مایلید جدیدترین تخفیف ها و محصولات ، پیش از همه ، برای شما ارسال شود؟

0

آیا چای می تواند جایگزین بهتری برای آب باشد ؟


مدیر مدیر /
20 فروردین 1399

بهترین جانشین آب

آیا چای از آب سالمتر است ؟ پاسخ به باورهای نادرست در رابطه با چای ما را آگاهتر می‌کند تا جانشینی بهتر برای آب حیات پیدا کنیم. طبق تحقیقات صورت گرفته در مجله اروپایی Clinical Nutrition (تغذیه بالینی) عنوان شده که 3 فنجان چای و یا بیشتر در طول روز می‌تواند به اندازه مقدار زیادی آب مفید باشد. این باور نادرست که چای باعث از دست رفتن آب بدن می شود را رد می‌کند. کارشناسان بر این باورند که فلانوئیدها عناصر کلیدی در چای برای سلامتی هستند، این آنتی‌اکسیدان‌ها در بسیاری از غذاها، گیاهان از جمله برگ‌های چای یافت می‌شوند همچنین باعث محافظت بدن در برابر بیماری قلبی و انواع سرطانها شده و بدن انسان را دربرابر آنها مقاوم می‌کنند.

دکتر کری راکستون، دکتر تغذیه و بهداشت عمومی و همکارانش در کالج کینگز لندن نگاهی کرده به مطالعات منتشر شده در رابطه با تاثیرات چای بر سلامتی داشتند. آنها شواهدی را یافتند که نشان می‌دهد نوشیدن سه تا چهار لیوان چای در روز می‌تواند شانس اِبتلا به حملات قلبی را کاهش دهد. همچنین برخی مطالعات آنها از تاثیرات چای در جلوگیری از سرطان صحبت شده است.

طبق نظر متخصصان تغذیه در انگلستان هرچند چای به اندازه آب باعث آبرسانی به بدن نمی‌شود، اما این نوشیدنی می‌تواند از بدن انسان در برابر بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها محافظت کند. کارشناسان بر این باورند که فلانوئیدها عناصر کلیدی در چای برای سلامتی هستند. این آنتی‌اکسیدان‌ها در بسیاری از غذاها و گیاهان از جمله برگ‌های چای یافت می‌شوند و به جلوگیری از آسیب‌های سلولی کمک می‌کنند.

از مزایای دیگر چای می‌توان به حفافظت دندان‌ها در برابر ایجاد پلاک، پوسیدگی و همچنین تقویت استخوان‌ها اشاره کرد. دکتر راکستون اینطور عنوان می‌کند: نوشیدن چای حتی می‌تواند از نوشیدن آب هم بهتر باشد، آب شرب اساساً جایگزین مایعات در بدن می‌شود، چای علاوه بر اینکه جایگزین مایعات می‌شود، حاوی آنتی اکسیدان است بنابراین دو ویژگی مثبت دارد.
از قدیم باورهایی در میان مردم وجود داشته که چای باعث از دست رفتن آب بدن می‌شود. مطالعات بر روی کافئین نشان می‌دهد که این ماده به اندازه زیادی باعث از دست رفتن آب بدن انسان نمی‌شود، از این رو همه فرض را بر این می‌گذارند که تمام نوشیدنی‌های حاوی کافئین به همین صورت عمل می‌کنند. اما حتی اگر شما یک فنجان چای یا قهوه قوی و پر از کافئین بنوشید (که البته درست کردن آن هم راحت نیست) باز هم بدن شما مقدار خوبی مایعات خالص دریافت می‌کند.

همچنین یک فنجان چای حاوی فلوراید و برای دندان‌ها مفید است.
دکتر راکستون ادامه می‌دهد که در واقع هیچ مدرکی برای اثبات مضر بودن چای وجود ندارد. اگرچه برخی تحقیقات نشان می‌دهد چای توانایی بدن برای جذب آهن از غذا را مختل می‌کند. این به این معناست که افرادی که از کم‌خونی رنج می‌برند باید از نوشیدن چای در ساعات نزدیک به وعده‌های غذایی خودداری کنند. یعنی افراد کم خون قبل از غذا چای پر رنگ ننوشند بلکه نوشیدن چای را در فواصل بیشتر انجام دهند.
تیم دکتر راکستون میانگین مصرف چای سرگل بهاره را در روز سه فنجان قرار داده است. بررسی‌های این تیم نشان می‌دهد امروزه با افزایش محبوبیت نوشابه‌ها در میان مردم، آنها کمتر به سراغ چای می‌روند.  نوشیدن چای بیشتر در میان افراد مسن و 40 سال به بالا محبوب است. چای می‌تواند مقدار 70 درصد مایعات جذب شده بدن را تشکیل دهد، بنابراین یکی از عوامل مهم در سلامتی محسوب می‌شود.

شواهد تحقیقات روی انسان‌ها خیلی محکم نیست و باید مطالعات بیشتری در این مورد انجام شود اما مزایای بالقوۀ پلی‌فنول‌ها در رابطه با سلامتی قطعی شده است که ریسک ابتلا به بیماری‌هایی مثل سرطان را کاهش می‌دهد. 

برای ارسال نظر باید عضو شوید